Copywriting voor sociale media (2)

Facebook

Van alle volwassen internetgebruikers heeft liefst 79% een Facebook profiel. Daarmee blijft dit het meest gebruikte sociaal medium. Dat geldt zeker voor 55- en 65-plussers, die op Facebook erg goed zijn vertegenwoordigd. Op Facebook vind je een dwarsdoorsnede van de samenleving, zeg maar.
Het maximum aantal tekens die je tekst op Facebook mag bevatten, is +60000. Dat is echter verre van ideaal. Mensen bezoeken Facebook niet om lange teksten of verhalen te lezen, daarvoor bestaan er blogs. Onderzoek wijst uit dat Facebook posts met maximum 80 tekens tot 66% meer respons krijgen. Daarbij komt ook dat hoe minder tekst je gebruikt, je lezers hun aandacht meer kan richten op het visuele materiaal dat je erbij post. Wat trouwens loont: posts met foto / video krijgen tot 2,3 keer meer respons, vergeleken met posts die enkel tekst bevatten.
Facebook is met name geschikt als vehikel om je externe informatie te ontsluiten, dingen zoals blog posts, of video’s. Dat is waarvoor 76% van de gebruikters Facebook bezoekt: interessante informatie vinden. Let op, post je links niet zonder verdere uitleg. Maar vergezel ze van een korte sprekende tekst die aangeeft wat je link inhoudt.
Op Facebook is het technisch mogelijk om hashtags te gebruiken (het befaamde hekje #), maar eigenlijk is dit weinig populair en dus af te raden.

Instagram

Vermits Instagram in de eerste plaats een platform is om foto’s en video’s te delen, moet daar je voornaamste aandacht naar uitgaan. Het kan helpen om wat tekst toe te voegen om te duiden wat de context van het beeld is, maar overdrijf daarmee niet. Instagram wordt hoofdzakelijk gebruikt door twintigers.
Net zoals bij Facebook en Twitter geldt, bezoeken mensen Instagram niet voor lange teksten. En hoewel Instagram geen beperking opgeeft voor het aantal tekens, worden enkel de eerste drie lijnen tekst weergegeven. Daarom adviseren we de tekst daartoe te beperken, en belangrijke info vooraan te plaatsen, terwijl extra’s (hashtags, @vermeldingen, etc) aan het einde van de tekst worden geplaatst.
In tegenstelling tot Twitter hoef je je op Instagram niet te beperken tot twee hashtags. Integendeel, posts met 7 hashtags blijken het best aan te slaan op Instagram. Vanaf acht hashtags vermindert dit effect dan weer.

grafiek: likes per post on number of hashtags

Twitter

Tweets zijn lange tijd beperkt geweest tot 140 tekens per post. Afbeeldingen, video’s, polls of quotes uit andere tweets vallen buiten deze telling. Stelregel is dat 120 tot 130 tekens de ideale tekstlengte is, deze tweets worden het meest aangeklikt.
Wanneer je tweets aanmaakt, denk er dan aan dat hashtags een geschikte manier zijn om aan te geven waarover je post gaat. Daarbij komt dat mensen die op basis van een hashtag informatie zoeken bij jou terecht kunnen komen. Dat maakt dat de respons van tweets voorzien van hashtags verdubbelt. Overdrijf echter niet, houd het op een tweetal hashtags.
Humor is ook een sterke motor om je bereik te verhogen. Grappige of controversiële posts maken meer kans om geretweet te worden, waardoor je bereik zonder enige moeite aanzienlijk verhoogt. Twitter is een erg snel medium, dat vooral door beleids- / opiniemakers en journalisten wordt ingezet.

Bronnen:
https://blog.hubspot.com/marketing/social-media-copywriting
https://www.crazyegg.com/blog/copywriting-for-social-media/
http://sendible.com/insights/10-copywriting-tips-to-drive-more-engagement-on-social-media
https://coschedule.com/blog/social-media-copywriting/
https://www.marketingfacts.nl/berichten/nederlandse-power-words-een-term-verhoogde-ctr