Copywriting voor sociale media (1)

De wereld van sociale media is behoorlijk lawaaierig. Met meer dan 30 miljard posts per maand op Facebook alleen, is er heel wat concurrentie om mensen hun aandacht te trekken. Om door al die ruis heen je boodschap te kunnen verspreiden, komt het erop aan posts te maken die opvallen en je doelpubliek aanspreken. Mensen die stoppen met scrollen, daar is het je om te doen. Hieronder enkele tips om je op pad te helpen.

  • Afbeeldingen en video’s die aanspreken zijn essentieel. Sociale media zijn meer dan ooit een visuele ervaring. Begin met een sterk beeld, denk daarna pas aan je tekst.
  • Kies geschikte “Power Words”, en gebruik ze in je post. Het is wetenschappelijk bewezen dat deze woorden de respons van je publiek verhogen. Verwerk ze in je titel, je tekst, maar ook in je URL, bv. www.kwbschaarbeek.be/inspirerende-driekoningentocht
    >>>>> powerwords.pdf
  • Let op dat je taalgebruik aansluit bij je doelpubliek, ook in het gebruik van Power Words. Een voorbeeld: “waanzinnig” kan een geschikt Power Word zijn voor een jong publiek. Voor vijftigers grijp je meer naar woorden als “bewezen” of “oplossing”. Schrijf met oog voor de leefwereld van wie je wil bereiken.
  • Je prijst een activiteit, dienst of product aan? Benadruk het voordeel of probleemoplossende aspect daarvan. Het emotionele (lees: welke behoefte vervult dit voor mij?) staat op gelijke hoogte met de objectieve informatie. Beperk je niet tot het wat, maar heb ook oog voor het waarom. Een voorbeeld:
    Schrijf niet “Kom op zondag 7 januari naar de driekoningentocht voor een gegidste wandeling”.
    Schrijf wel “Voeling krijgen met het rijke samenspel tussen armoede en kunst? Kom 7/1 naar driekoningentocht.”
  • Pas op met passieve zinsbouw, dit maakt je tekst wollig en moeilijk leesbaar. Een voorbeeld:
    Schrijf niet “Er worden kramiekboterhammen verdeeld”.
    Schrijf wel “Je krijgt een kramiekboterham”.

scherm met social media en app icons