Een evenement promoten via Facebook

Organiseer je met je afdeling een bijeenkomst, evenement of feest waarop iedereen in de wijde omgeving welkom is? Dan is betalende promotie voeren via Facebook misschien een mooi aanvullend promotiekanaal. We leven nu eenmaal in een wereld waar alles meer digitaal wordt, en dat biedt kansen om meer mensen te bereiken. En daar heb je niet veel middelen voor nodig.
Het is echter slecht één van de mogelijke manieren om reclame te maken voor je event; leg zeker niet al je (promotie)eieren in hetzelfde mandje.

1. Een evenement voor je pagina maken

  • Ga naar je pagina.
  • Klik aan de linkerkant van je pagina op Evenement en vervolgens op +Evenement maken.
  • Kies een evenementfoto (idealiter heeft deze de verhouding 16:9) en vul alle gegevens in onder Verplichte informatie:
  • Naam van je evenement
  • Locatie
  • Beschrijving
  • Categorie
  • Frequentie (bijvoorbeeld eenmalig, dagelijks of wekelijks). Tip: met ‘eenmalig’ kan je evenement maximaal 14 dagen duren, bij ‘dagelijks’ is dit 52 dagen.
  • Voeg aanvullende informatie toe, zoals medeorganisatoren of de website waarop mensen tickets kunnen kopen (of meer info kunnen vinden).
  • Klik op Publiceren of Concept opslaan.

En dan komen we tot de kern van de zaak: de promotie!

2. Een evenement promoten op je evenementpagina

Nadat je een evenement hebt gemaakt, kun je het promoten door er een advertentie van te maken. Daarmee kun je de bekendheid en de ticketverkoop verhogen, en meer reacties genereren (op Facebook).

  • Klik op je evenementpagina op Evenement promoten.
  • Scroll naar beneden tot je Doelgroep ziet.
  • Selecteer Bewerken. Je kunt een groep mensen kiezen (targeten) op basis van hun geslacht, leeftijd (bereik), locatie (plaats en straal van de cirkel errond) en/of interesses. Je kan ook kiezen voor mensen die je pagina leuk vinden. Klik op Opslaan.
    • In het voorbeeld hieronder hebben we de leeftijd aangepast (naar tussen 36 en 60 jaar ). De promotie wordt gevoerd in een straal van 10 mijl (17km) rond Boutersem. Ook hebben we de doelgroep nauwkeuriger bepaald door een interesse aan te duiden: hier is dit ‘Rijbewijs’. Je kan meerdere interesses invullen.
  • Kies nadien je Looptijd en Budget (in de linkerkolom onder Doelgroep).
    • Je kan het aantal dagen dat je wenst te adverteren bepalen via aantal, of door een einddatum in te stellen (waarna Facebook zelf berekent hoeveel dagen dat vanaf de huidige dag zijn), en je budget kiezen. Onderaan kan je het geschatte aantal personen zien dat met je advertentie per dag bereikt zal worden. Je moet zelf zoeken naar het evenwicht tussen meerdere dagen minder mensen bereiken, of op één dag veel mensen bereiken. Meestal wordt aangeraden te spreiden.
  • Klik op Promoten.
  • Zodra je evenementadvertentie is goedgekeurd, krijg je daar een bericht van en wordt je advertentie weergegeven.
  • Na afloop kan je bij ‘Evenementen’ onder je evenement op ‘Promotie weergeven’ klikken en enkele cijfers over je promocampagne raadplegen.