De Digimeter

Sinds 2009 brengt het onderzoeksinstituut imec jaarlijks een rapport uit rond bezit en gebruik van media en technologie bij Vlamingen. Handige informatie voor wie online of via digitale kanalen als WhatsApp promotie wil maken voor zijn activiteiten. Maar welke doelgroep vind je waar? Wij belichten de belangrijkste resultaten uit het meest recente onderzoek.

93% van de Vlamingen heeft een smartphone; dat aantal zit – niet verwonderlijk – in stijgende lijn. Ook heeft 63% een tablet in huis. 66% van de Vlamingen zegt dat hij dat scherm het meest gebruikt voor sociale media, tegenover slechts 20% die hier vooral zijn computer voor gebruikt, en 10% zijn tablet. Goed om rekening mee te houden voor bijvoorbeeld de lengte van je Facebookberichten.

Sociale media

Maar liefst 84% van de Vlamingen gebruikt dagelijks minstens één chatdienst of socialemediaplatform: hieronder worden Facebook, videochat, Facebook Messenger, Instagram, TIktok, WhatsApp en Snapchat begrepen. Bij 23% is dat 4 of meer diensten of platformen.
WhatsApp is het populairst: 81% van de Vlamingen gebruikt het minstens maandelijks. De top drie bestaat verder uit Facebook (74%) en Facebook Messenger (66%).

Het dagelijks gebruik van WhatsApp stijgt in bijna alle leeftijdsgroepen, maar kent de sterkste stijging bij 55-64-jarigen (van 38%naar 50%) en plus 65-jarigen (van 21 naar 36%). Ook bij 35-44-jarigen is het met 69% nog steeds zeer populair, net als bij 25-34-jarige. Ook meer dan de helft van 45-54-jarigen gebruikt het.
Dit kan dus zowel een handig en snel kanaal zijn om jullie huidige leden vlot info en updates te kunnen bezorgen, als om potentiële leden/geïnteresseerden in jullie activiteiten eenvoudig en vlot op de hoogte te brengen van dingen die op de planning staan.

Facebook verliest iets van zijn populariteit: 74% van de Vlamingen zegt het minstens maandelijks te gebruiken, terwijl dat een jaar eerder nog bijna 80% was.
Toch blijft het een zeer belangrijk platform! Bij de 45-54-jarigen gebruikt nog steeds 77% het minstens wekelijks en 63% dagelijks, en bij de 55-64-jarigen is dit respectievelijk 65% en 65%. Bij de 35-44-jarigen is er zelfs een stijging: 78% gebruikt het minstens wekelijks (tegenover 74% een jaar eerder), en 68% dagelijks (tegenover 67%) op weekbasis gebruikt  Ook bij de 25-34-jarigen is het met nog steeds immens populair: 82% gebruikt het minstens wekelijks, 67% dagelijks.
Met andere woorden: wie bewust wil inzetten op het bereiken van jongvolwassenen en jonge ouders heeft aan een Facebook een niet te negeren platform!

© imec

YouTube scoort dan weer goed bij 25-34-jarigen (82%) en ook nog een op de zeven 35-44-jarigen gebruikt het dagelijks. Voor communicatie naar een jongere doelgroep een te overwegen platform, dus.

En dan is er nog Instagram. Eveneens populair bij 25-34-jarigen, en ook bij de 35-44-jarigen is meer dan de helft nog fan, maar bij 55-plussers is dit amper een kwart. Wellicht minder geschikt als ledenplatform, maar wél geschikt om jongere mensen te bereiken met toffe beelden van jullie activiteiten, ‘affiches’ op Instagramformaat …

De email, een door velen van jullie wellicht frequent gebruikt kanaal, kent bij alle leeftijdsgroepen een (meestal lichte) daling, behalve bij de 35-44-jarigen. 81% van hen gebruikt het nu dagelijks, tegenover 74% een jaar eerder. Een kanttekening hierbij is wel dat dit gebruik twee jaar eerder op 85% zat, en er sinds toen dus ook bij deze groep een daling is opgetreden. En dan is er nog de sms: momenteel nog door 43% van de Vlamingen dagelijks gebruikt. Er zijn geen grote verschillen over de leeftijden heen: enkel 16-24-jarigen en 45-54-jarigen sms’en iets meer.

Meer weten? Het hele rapport vind je op https://www.imec.be/sites/default/files/inline-files/DIGIMETER2020.pdf.