Het effect van kleuren

Bij het maken van flyers, affiches of ander drukwerk kies je wellicht gewoon voor de kleuren die je mooi of passend bij het thema vindt. Kleuren hebben echter ook een bepaald effect op wie je drukwerk onder ogen krijgt, en daar hou je maar beter rekening mee. Wij zetten de meest voorkomende kleuren en wat ze met je publiek doen op een rijtje.

Wit
mag dan wel simpel, fris en licht zijn, die eenvoud kan ook al snel koud en onvriendelijk ogen. In je drukwerk geeft het rust, maar het kan ook getuigen van weinig creativiteit, zeker wanneer je het gebruikt als achtergrond of voor grote vlakken.

Het warme, positieve en vrolijke geel geeft mensen energie. Geel wordt ook geassocieerd met creativiteit én geluk, en maakt mensen enthousiast. Ze zorgt dat je drukwerk in het oog springt én een positieve indruk nalaat. Bovendien wordt geel zowel door mannen als vrouwen als een aantrekkelijke kleur gezien.
Tip: combineer met een donkere contrastkleur om extra in de kijker te springen.

Oranje is een plezierige, vriendelijke en optimistische kleur. Extra pluspunt: het valt op. Oranje kan echter ook al snel te frivool ogen.

Rood is energiek én opvallend, maar kan ook een agressief kantje hebben, bijvoorbeeld op reclameborden. Wil je een rustige indruk maken? Laat het dan links liggen. Maar wil je opvallen, dan kan een portie rood beslist geen kwaad!

Zoet, romantisch, gevoelig en oprecht: dat kan alleen maar roze zijn. Daarom wordt de kleur ook weleens als onvolwassen gezien. Niet voor al je activiteiten dus, maar voor een zoete bakworkshop of valentijnsdiner zeker passend en geschikt.

Paars is een elegante kleur die wordt geassocieerd met wijsheid, kwaliteit, trouw en spiritualiteit. Het is ook een kleur die de verbeelding prikkelt

Blauw staat voor rust en ontspanning, en eerlijkheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. De kleur kan echter ook overkomen als koel en koud, en straalt zakelijkheid en professionaliteit uit. Soms handig, maar als kwb-afdeling niet noodzakelijk je doel. Toch hoef je blauw daarom niet af te schrijven: er zijn veel tinten, en je kan er veel kanten mee op. Bovendien is blauw bij uitstek een mannenkleur, goed om aan te denken voor je volgende mannenactiviteit!

Het frisse en harmonische groen geeft een positief en fris gevoel en wordt vaak geassocieerd met gezondheid, succes en groei. Bij groen speelt de tint echter een belangrijke rol in de perceptie: lichtgroene kleuren zijn eerder sereen en geruststellend, terwijl donkergroen vaker wordt geassocieerd met rijkdom. Doe je een activiteit rond duurzaamheid of milieu? Dan zit je goed met groen.

Bruin is een neutrale, traditionele kleur en goed combineerbaar. Bovendien is het een warme kleur met zowel kracht als eenvoud, al kan het ook associaties met saai oproepen.

Grijs is tijdloos, volwassen, neutraal en betrouwbaar, maar kan ook saai en somber overkomen. Geen kleur om te veel in de kijker te zetten, dus, maar wel eentje die zich goed leent om te combineren met (een) andere(n).

Hoewel het snel met negativiteit wordt geassocieerd, is zwart ook stijlvol, krachtig en strak. Het laat zich bovendien uitstekend combineren met een andere, contrasterende en bij voorkeur lichte kleur.

Uiteraard is het wel belangrijk dat de kleuren niet alleen bij het thema van je drukwerk passen en de juiste associaties uitstralen, maar ook goed samenpassen. Hoe je kleuren kan combineren lees je hier.