Een goede affiche maken: zo doe je dat!

Ook in onze snel digitaliserende wereld bewijzen affiches nog steeds hun nut als promotiemiddel … op voorwaarde dat ze goed zijn. Een affiche moet immers de aandacht kunnen trekken en mensen prikkelen om meer te weten of je evenement of activiteit. We vertellen je waar je zeker op moet letten, maar we beginnen bij het begin.

In welk programma maak je een affiche

Aangeraden is om voor Publisher te kiezen (offline, op je computer) of Canva (online). Ook Word is een mogelijkheid, als je er daarna een pdf van maakt, maar je mogelijkheden zijn beperkter en het is moeilijker om (voor dit doel) mee te werken. Met een ander programma geeft dezelfde tijdsinvestering je bijna altijd een veel mooier resultaat.
Tip: volgende maand vertellen we je hoe je aan de slag kan met Canva-sjablonen. Kom dus zeker opnieuw een kijkje nemen!

De tekst

Een affiche wordt doorgaans slechts vluchtig bekeken. Het is dus van belang dat wie ze ziet meteen weet waarover ze gaat, maar teveel tekst maakt een affiche onleesbaar en minder aantrekkelijk. Bedenk dus goed wat er essentiële informatie is en zeker op je affiche moet staan:

  • een titel en/of bondige omschrijving van je activiteit
  • de datum en het tijdstip
  • een plek (met eventueel ook het adres erbij)
  • wie het organiseert (die hoeft geen tekst te zijn, maar kan evengoed in de vorm van een logo staan)
  • eventueel de prijs of vermelding ‘gratis’
  • waar mensen meer info kunnen vinden

Besef bij het tekstschrijven dat de poster op zichzelf staat, zonder iemand ernaast om extra uitleg te geven. Wees dus bondig maar volledig, en ga er niet vanuit dat mensen weten wat jij weet. Hou er ook rekening mee dat een affiche van op enkele meters afstand (idealiter 4 meter voor de titel en 1 meter voor de andere info) leesbaar moet zijn, dus zet je tekst groot genoeg én ga voor een makkelijk leesbaar lettertype. Wil je ook met je titel al wat sfeer uitstralen en verwijzen naar de inhoud van de activiteit (vb. een Disney-achtig lettertype voor een sprookjestocht), dan kan je die eventueel een ander lettertype geven.
Belangrijk is ook dat je voor een focuspunt zorgt (bijna altijd de titel van je activiteit). Zorg dat dit focuspunt het meest opvalt voor wie je affiche voor het eerst ziet, en dat de aandacht er makkelijk naar toe getrokken wordt. Dat kan door lettergrootte en kleurgebruik, maar zeker ook door errond voldoende witruimte te voorzien (waar geen tekst staat).

Kleuren

Met kleur werken in je affiche is een goed idee, maar let ook voor valkuilen zoals teveel verschillende kleuren gebruiken, kleuren die niet goed bij elkaar passen of kleuren met een slecht contrast (gele tekst op een lichtblauwe achtergrond zal bijvoorbeeld moeilijk leesbaar zijn). Beperk je voor de poster dus liefst tot twee of drie kleuren, en als je gekleurde tekst op een gekleurde achtergrond zijn, hou dan rekening met de contrasten. De afbeelding hieronder kan je daarbij helpen: de tegenover elkaar gelegen kleuren geven een goed constrast.

Wees je er ook van bewust dat bepaalde kleuren bepaalde gevoelens oproepen. Groen is fris, oranje vrolijk … Of kies een kleur die bij je thema past, bijvoorbeeld rood voor een valentijnsbrunch of oranje voor een halloweentocht.

Foto’s of grafische elementen

Een foto trekt sowieso de aandacht én kan de kijker heel wat meer info geven over de activiteit. Zorg dus voor een sprekend beeld dat bij je activiteit past, al kan je verschillende kanten uit. Voor een workshop pizza bakken kan je bijvoorbeeld kiezen voor een pizza, maar evengoed voor iemand die deeg aan het uitrollen is of mensen die samen zitten te eten. (Opgelet: zorg dat je rechtenvrije foto’s gebruikt! Meer info daarover vind je hier.)
Een foto kan je op verschillende manier gebruiken: als deel van je foto, bladvullend om er tekst op te zetten of als achtergrond voor een vorm (met tekst en eventueel nog een tweede afbeelding).

Een tweede, iets minder evidente optie is dat je een eigen huisstijl ontwikkelt die je voor al je affiches gebruikt.

Let op met het gebruik van meerdere afbeeldingen, want dat maakt je affiche al snel heel druk.
Ook kleine tekening of grafische elementen kunnen een leuke extra toets toevoegen. Zo kan je op de affiche voor een paasactiviteit bijvoorbeeld her en der enkele kleine eitjes zetten. Ook het gebruik van vormen kan een leuk effect geven (en wat meer overzichtelijkheid aan je affiche). Voor een muziekfestival kan je de titel bijvoorbeeld op een muziekbalk zetten, of muzieknoten gebruiken om de datum, het uur en de locatie in te zetten.

Extra tips

1. Maak eerst een schets van hoe je poster eruit moet zien. Dat werkt dikwijls makkelijker dan meteen op de computer beginnen.
2. Tevreden? Print je affiche af (op A4), laat enkele mensen er een frisse blik op werpen en bevraag hen over de aantrekkelijkheid, leesbaarheid, duidelijkheid … Wanneer je zelf ergens lang mee bezig bent geweest, is een tweede paar ogen altijd nuttig!

Nog vragen hierover, of een andere communicatievraag? We staan voor je klaar via raak@kwb.be.