We hebben allemaal al eens met de mond vol tanden gestaan…
- aan de toog, omdat je niet weet wat te zeggen tegen die leuke meid of jongen
- tijdens een sollicitatiegesprek, na een lastige vraag
- op een braderij, waar je passanten laat kennismaken met het aanbod van kwb
Stuk voor stuk situaties waarin je mensen wil prikkelen, of iets aan de man wil brengen. Of dat nu jezelf of je kwb-afdeling is. Vlot zijn is hierbij een voordeel. Maar het kan geen kwaad je spontaniteit te ondersteunen met een samenhangend verhaal waarover je vooraf nadacht. Wie zijn persoonlijke sterktes of de troeven van kwb-activiteiten goed en snel kan benoemen maakt meer kans op succes.
In de marketing- en verkoopwereld wordt een kort verkoopgesprek vaak “elevator pitch” genoemd. De kerngedachte: iemand in een lift tijdens 30 seconden proberen te overtuigen. Hierbij geven we je zes tips om zelf een korte elevator pitch vorm te geven. Zodat je niet moet zoeken naar bouwstenen voor je verhaal, de volgende keer dat je voor kwb op die braderij staat.
1. Bepaal een doel
Wat probeer je los te maken bij de mensen die je aanspreekt? Wil je simpelweg meer naambekendheid voor je afdeling? Zoek je deelnemers voor je kookclub, vertellers voor sprookjestocht, of nieuwe leden? Probeer dit scherp te krijgen.
2. Leg uit wat je doet
Begin je pitch met een korte uitleg van wat jij en kwb doen. Focus daarbij op problemen die jullie oplossen, of hoe jullie mensen helpen. Onthoud ook: je wil je gesprekspartner prikkelen en memorabel zijn. Enthousiast zijn en leuke bewoordingen gebruiken zijn daarbij niet overbodig. Focus niet enkel op het wat, maar ook op het waarom (de gevoelsmatige component). Vermijd ook jargon dat voor jou normaal klinkt, maar dat een buitenstaander niets zegt (het bestuur, korpus, wijkmeester, …).
Voorbeeld
Zeg niet: “Ik ben als secretaris actief binnen het dagelijks bestuur van kwb Kraainem Heilige Geest. Wij zijn een socioculturele organisatie met 53 leden, die in onze gemeente al bestaat sinds 1983. Wij organiseren jaarlijks een busreis (als we een bus gevuld krijgen) en op maandagavond hebben we koken voor mannen.”
Zeg wel: “Wij zijn een bruisende groep gezinnen, die activiteiten organiseert voor mensen uit de wijk. Zo leren we elkaar allemaal wat beter kennen. Elk jaar maken we een fijne groepsuitstap die bijna gratis is: dit jaar gaan we samen Sealife ontdekken. We hebben ook een kookclub, waar je zonder veel voorkennis culinair kan leren koken.”
3. Leg nadruk op je USP (unique selling proposition)
Wat maakt jouw kwb-groep, of activiteitenaanbod zo uniek dat men zich zou aansluiten? Mensen kunnen uit honderden vrijwillige engagementen of activiteiten kiezen. Jij wil ze echter kwb binnenloodsen. Beklemtoon daarom het exclusieve of bijzondere karakter van je kwb-werking.
Voorbeeld
“We hebben een sous-chef van het Hof Van Cleve kunnen strikken. Hij komt volgende maandag bij onze kookclub een workshop over snijtechniek geven. Wij zorgen daarbij voor geschikte keukenmessen en groentjes.”
4. Ga de interactie aan met een vraag
Nadat je je USP hebt benoemd, ga je de interactie met je gesprekspartner aan. Probeer daarbij open vragen te stellen, niet zomaar een ja/nee-vraag.
Voorbeeld
Je kan vragen: “Als jij groentjes snijdt, hoe zet jij je vingers dan? En wanneer was de laatste keer dat je jezelf daarbij sneed?”
5. Breng alles samen
Je weet waar je met je gesprekje naartoe wilt, je kan benoemen wat je doet, kent je sterkte (USP) en weet hoe je de dialoog aan zult gaan. Tijd om alles samen te brengen. Schrijf je scenario uit en probeer daarbij zo kernachtig mogelijk te zijn. Lees het dan luidop met een stopwatch erbij. Tracht af te klokken op 20 à 30 seconden, zodat je de interesse van je gesprekspartner kan vasthouden. Een monoloog is daartoe niet echt geschikt.
Voorbeeld
“Wij zijn een bruisende groep gezinnen, die activiteiten organiseren voor mensen uit de wijk. Zo leren we elkaar allemaal wat beter kennen. Elk jaar maken we een fijne groepsuitstap die bijna gratis is: dit jaar gaan we samen Sealife ontdekken. We hebben ook een kookclub, waar je zonder veel voorkennis culinair kan leren koken.
We hebben een sous-chef van het Hof Van Cleve kunnen strikken. Hij komt volgende maandag bij onze kookclub een workshop over snijtechniek geven. Wij zorgen daarbij voor geschikte keukenmessen en groentjes.
Als jij groentjes snijdt, hoe zet jij je vingers dan? En wanneer was de laatste keer dat je jezelf daarbij sneed?”
6. Oefen!
Oefening baart kunst, ook als het gaat over mensen overtuigen. Denk eraan: hoe je iets zegt is even belangrijk als wat je zegt. Let dus niet enkel op je boodschap, maar ook op je intonatie en lichaamstaal. Probeer ontspannen en natuurlijk over te komen.
Zonder oefening, bestaat de kans dat je te snel zult spreken, geforceerd overkomt, of belangrijke info uit je elevator pitch vergeet. Neem voordat je mensen gaat aanspreken dus de tijd om te oefenen. Ga voor de spiegel staan, of beter nog: probeer met andere bestuursleden het gesprekje even uit.