Leden werven, mensen betrekken, volk naar je activiteiten krijgen … mondelinge communicatie is er vaak een belangrijke factor in. Maar hoe overtuig je iemand om lid te worden of te blijven, zich in te schrijven voor je kookworkshop of een kijkje te komen nemen op je gezinsnamiddag? Wij geven je alvast acht belangrijke tips!
Let op hoe je overkomt.
Neem (non-verbaal) een open houding aan: hou je armen niet voor je lichaam, maar ernaast, of gebruik ze om je verhaal kracht bij te zetten. Maak ook oogcontact, recht je schouders, praat duidelijk en niet te snel, en tover een oprechte glimlach op je gezicht. Ook wanneer je belt – wat tijdens de coronacrisis wellicht het geval zal zijn – kan je door je stem opgewekt en zelfverzekerd overkomen (of net niet), en let je best (nog meer) op je manier van praten.
Pas je boodschap aan.
Met name aan je gesprekspartner: kent hij of zij kwb al? Welke info is nieuw voor hem/haar, en welke niet? Moet hij/zij nog helemaal overtuigd worden om lid te worden of mee te doen, of gewoon nog een klein drempeltje over? Hou hier rekening mee bij het brengen van je boodschap.
Heb aandacht voor de vorm van je verhaal.
Probeer daarnaast je fijne boodschap ook actief, eenvoudig en in positieve woorden te verpakken. Gebruik dus niet te vaak woorden als ‘niet’ of ‘geen’, vakjargon of ingewikkeld zinsconstructies.
Luister naar de ander.
Geef je gesprekspartner ruimte om vragen te stellen, en geef hem/haar ook ruimte om zijn/haar verhaal te vertellen. (Bijvoorbeeld bij nieuwe inwoners hoe ze in jullie gemeente terecht gekomen zijn.) Luister hierbij actief: een knikje of bevestigend hummetje toont je gesprekspartner dat je oprecht geïnteresseerd bent.
Vraag aan het einde van het gesprek ook zeker of er nog vragen zijn, zo weet je of je boodschap goed overkomen is en zorg je dat je gesprekspartner alle nodige info heeft.
Zet je argumenten (vooraf) op een rijtje.
‘Waarom? Daarom!’ zal helaas weinig mensen over de streep trekken. Vertel dus dat je kwb-afdeling een fijne, warme vereniging is, maar ook waarom: jullie zijn een hechte vriendengroep, hebben een leuk maandelijks tijdschrift, organiseren elke week een activiteit, hebben een gezellig lokaal, kunnen steeds op elkaar rekenen enzovoort. Neem de tijd om een lijstje van deze argumenten op te stellen.
Je mag hier zeker ook persoonlijke ervaring in betrekken, en vertellen wat kwb voor jou (al) heeft betekend.
Bereid je voor!
Uiteraard wil je graag overkomen als iemand die verstand heeft van kwb. Dat bén je uiteraard ook, maar door je verhaal goed voor te bereiden, vermijd je dat je dingen vergeet of niet goed uit je woorden komt.
Let bij je voorbereiding ook op opbouw en structuur van je verhaal of boodschap, en op duidelijkheid. Bedenk hierbij ook hoe je het gesprek gaat beginnen, en hou rekening met wat er fout zou kunnen gaan.
Doe eventueel al eens een proefgesprek met je partner, (klein)kind, kapper …
Voel je gesprekspartner aan.
Zo weet je het best welke aanpak zal werken? Emotionele argumenten bestrijd je niet met rationale argumenten, en omgekeerd. Wie de prijs te hoog vindt, moet je dus concreet vertellen wat hij of zij hiervoor terugkrijgt. Bij wie bang is dat hij of zij je activiteit(en) niet leuk zal vinden, pols je naar interesses en nodig je hem/haar uit op een activiteit die hierbij aansluit, of vertel je een mooi (niet te lang) verhaal uit je eigen kwb-tijd.
Geloof erin!
Wie niet overtuigd is van zichzelf zal ook niemand anders kunnen overtuigen. En hou ook vol: wie niet naar je gezinsnamiddag wil komen, kan je gerust een maand later uitnodigen voor een infoavond of wandeling.