Facebook voor je afdeling – 7 tips

Heel wat kwb-groepen zijn aanwezig op Facebook. Dat is immers een goede manier om je groep zichtbaar te maken, informatie te delen en in conversatie te treden met het publiek. In de praktijk verloopt dat echter niet altijd vlekkeloos. Daarom deze 7 tips, die de enthousiaste vrijwilliger kunnen helpen om meer uit Facebook te halen.

1. Bouw je pagina volgens de regels van de kunst op

Veel afdelingen gebruiken een persoonlijke profielpagina. Geen goed idee: het mag eigenlijk niet volgens de gebruiksvoorwaarden van Facebook, maar vooral: je mist een aantal voordelen die een organisatiepagina wél biedt, zoals statistieken bijvoorbeeld.

Besteed ook zorg aan de afwerking van de pagina: een beknopt en wervend infotekstje, een profielafbeelding in het door Facebook vereiste vierkante formaat, een gebruiksvriendelijke URL (paginanaam).

Een andere mogelijkheid is een Facebookgroep. Lees hier meer over het verschil tussen een pagina en een groep.

2. Maak minstens 2 mensen beheerder van je pagina

Een belangrijk voordeel van een pagina ten opzichte van een persoonlijk profiel is dat je meerdere mensen beheerder kunt maken. Op die manier kunnen meerdere mensen berichten plaatsen en reageren op commentaren, en kan het werk een beetje verdeeld worden.

Het is ook een manier om gemotiveerde vrijwilligers meer bij de werking te betrekken. Je voorkomt er ook allerlei problemen mee. Als een beheerder gedurende een bepaalde periode onbereikbaar is wegens ziekte of vakantie, of de vereniging verlaat, kan iemand anders de pagina overnemen.

3. Vind zo veel mogelijk andere pagina’s leuk

Voeg de pagina’s van de andere sociale en culturele organisaties die in je gemeente of stad actief zijn toe aan de vind-ik-leuks van je eigen pagina. Dit is in twee richtingen interessant: via het pagina-overzicht krijg je heel snel een idee van wat er in je omgeving reilt en zeilt, en aan de andere kant helpt dit ook om je eigen statusupdates te verspreiden.

4. Maak een mooie omslagafbeelding en pas die geregeld aan

Vervang je omslagafbeelding bijvoorbeeld volgens de vier seizoenen, of naar aanleiding van een groot event dat je hebt gepland. Hou er wel rekening mee dat die omslagafbeelding welbepaalde afmetingen moet hebben om mooi in je pagina te passen. Je leest alles over de afmetingen in deze post.

Gelukkig zijn er heel wat leuke tools voorhanden om, zonder dat je er veel technische kennis voor nodig hebt, aantrekkelijke omslagafbeeldingen te maken. Met PicMonkey kan je bijvoorbeeld fotocollages maken met 3 tot 7 foto’s in 4 verschillende sjablonen.

5. Maak gebruik van foto’s, video en afbeeldingen

Over het algemeen doen foto’s en video’s het goed op Facebook; ze worden sneller gedeeld en leuk gevonden. Let erop dat de afmetingen van je afbeelding aangepast zijn aan de vereisten die Facebook daaromtrent stelt.

Als je foto groot genoeg is (1200 pixels breed en 700 tot 1200 pixels hoog)) vult die netjes de hele breedte van je tijdlijn in. Maar als je afbeelding in verhouding heel breed of heel hoog is, snijdt Facebook een gedeelte ervan weg, waardoor vaak een belangrijk stuk informatie wegvalt.

Een uitstekende tool is Canva. Ideaal om afbeeldingen te maken voor gebruik op sociale media, maar ook voor fotocollages, uitnodigingen, flyers en presentaties.

Wat video betreft: een video die je naar Facebook zelf uploadt zal het beter doen dan een die je vanaf YouTube of een andere externe bron insluit.

6. Publiceer regelmatig

In principe bereik je, door berichten op je pagina te posten, je publiek op twee manieren: enerzijds via mensen die je pagina bezoeken, anderzijds omdat mensen die je pagina leuk gevonden hebben, je berichten in hun eigen tijdlijn terugvinden. Echter, lang niet alle berichten die je op je pagina zet komen in de tijdlijn van je fans terecht. Facebook filtert dit volgens een zorgvuldig geheim gehouden filtersysteem (algoritme).

Het is daarom van belang voldoende en voldoende regelmatig te posten, minstens een paar keer per week. Als je maar af en toe een bericht plaatst, verkleint de kans dat het door je fans gezien wordt.

7. Publiceer goede inhoud

Een vaak voorkomende fout is het gebruik van Facebook als (nog maar eens) een kanaal voor eenrichtingscommunicatie. Facebook is iets anders dan een ledenblad of een website, waarmee je informatie verspreidt en activiteiten aankondigt. Facebook draait rond zenden én ontvangen. Probeer door middel van goede inhoud de conversatie met je publiek te bevorderen door te reageren op vragen en commentaren.

Beperk je dus niet tot het aankondigen van activiteiten, maar post ook eens een verslagje van een activiteit, onder de vorm van een foto of een korte getuigenis, stel een vraag, en neem ook regelmatig berichten over van anderen, die voor jouw publiek ook interessant kunnen zijn. Dat is ook een goede manier om de conversatie te bevorderen.

 


Overgenomen en aangepast van Socius – http://www.socius.be/een-facebookpagina-voor-je-vereniging-7-tips/
Licentie:  Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie
Creative Commons Licentie
.